Gyermek szemmel

„...Az oktatás pluralitása és a szülők szabad iskolaválasztási joga a liberális demokratikus társadalom kifejeződése. Az ilyen társadalom tolerálja az autonóm pedagógiai módszereket, és ösztönzi a konstruktív versenyt az oktatási rendszeren belül. A független iskolák ugyanúgy közoktatási feladatot látnak el, mint az állami iskolák. A szabadelvű államnak ezért kötelessége, hogy megóvja és támogassa a pluralista közoktatási rendszert. Az állam skolasztikus monopóliuma idejétmúlt intézmény...”

- részlet, Dr Hildegard Hamm-Brücher, német államminiszternek a Waldorf-tanterv c írásából, 1994-ből.

Gyermek szemmel

Nagy erdők, csörgedező patakok, virágzó repcemezők, béke és nyugalom.

A Zsámbéki medence, Budakeszit elhagyva, belső békéjével köszönt. Jó levegője és távlatai vonzók az otthont keresők számára. Épített értékei mellett az itt élők szemlélete, egész-ség-es törekvései alakítják a tájat, tetteikkel nyomot hagyva e térség gyönyörű vidékén.

Példa értékű a Telkiben már öt éve működő Budántúli Waldorf óvoda szülői közösségének kezdeményezése egy Wadorf Iskola alapítására, amelyet a szárligeti Waldorf Óvoda és a Talentisz program is felkarolt. A tervek az óvodától az érettségiig „tartanak”.

A Rudolf Steiner által kidolgozott Waldorf-pedagógia gyermekközpontú pedagógia. Elismeri és tiszteletben tartja minden egyes gyermeki lény egyediségét, individualitását.

Nem uniformizálni akar, hanem az egyéni képességek legteljesebb kibontakozását segíti elő.

A Waldorf pedagógia a gyermek természetének és fejlődési szakaszainak figyelembevételével arra törekszik, hogy azon az úton, amely a kisgyermekkortól a felnőttkorig tart, s amely gyakran fájdalmas átalakulásokkal jár, a gyermeknek ne egyedül kelljen végighaladnia.

Erre köt szövetséget az iskolában a család és a tanító. A gyermek fejlődése és boldogsága köré rendezett nevelés művészete egy szerződésen és folyamatos együttműködésen alapszik.

Az ehhez szükséges speciális, akkreditált képzést 2-4 év alatt sajátítják el a pedagógusok, majd osztálytanítóként nyolc évig kísérik nyomon egy gyermek fejlődését. A szaktanárok posztgraduális képzésen vesznek részt Magyarországon már két helyen.www.

Egy ilyen iskolában a kis elsősök rögtön két idegen nyelvvel is ismerkednek igaz négy évük van az olvasás, írás és számolás elsajátítására. Ez idő alatt az osztály a saját ritmusában halad. Tanulóikat saját képességeik szerint terhelik, s nem kell egy központilag meghatározott átlag alapján teljesíteniük, nyugodtan túlszárnyalhatják azt. Az iskolában az osztályzás helyett személyre szóló jellemzésben értékelnek, így ösztönözve a cseperedőt.

Rudolf Steiner programja a test, a szellem és a lélek hármas egységét egyenlő módon táplálva nevel. A hivatalosan is elfogadott és más (hagyományos) képzési rendszerrel kompatibilis oktatás külön művészeti- , kertművelés- és dráma- illetve speciális mozgásórákkal egészül ki és az érettségire plusz egy év felkészülést kínál. Ez a továbbtanulók orientációját is segíti.

Legfontosabb cél, hogy a gyermek magával hozott adottságait, képességeit felismerje és a lehető legnagyobb mértékben kinyilváníthassa azokat. Saját érékeinek, azaz saját értékének tudatában önmagát méltó helyre vigye a világban, s így váljék hasznos és ne csak használó tagjává a társadalomnak.

A Waldorf pedagógia támogatja a gyermeket abban, hogy a világ megismerésére felébredt vágyát megőrizze és szabadon - benső hangjának engedelmeskedve - fejlődhessék.

Ennyiben és ezért nevezhető ez az iskola a szabadság iskolájának.

A szervezők várják, szeretettel látják mindazon szülők, pedagógusok és mecénások jelentkezését, akik szeretnének részt vállalni e nemes feladatban. Önmaguk pedig azon dolgoznak, hogy 2008 szeptemberében megnyílhassanak a kapuk. Itt a Zsámbéki medencében

Balla Katalin

(T.:26/371-142)

Őszi előadássorozatunk első három alkalmához olyan neves előadókat sikerült megnyernünk Jakab Tibor - doktor, Vekerdy Tamás neves gyermek-pszichológus és Kulcsár Gábor a Pesthidegkúti Waldorf Iskola képviselője- és osztálytanítójaként, akik a gyermeki élet ritmusairól és annak vonatkozásairól, a gyermekek belső életéről, s gyakorlati pedagógiáról

tartanak nyilvános előadást, melyek ingyenesek. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Verdes Dóra:verdes.dora@freemail.hu - http://www.kisgoncol.hu/ - Molnár Katalin 30/6957499