Bemutatkozás

2006. őszén egy lelkes szülőkből álló csoport iskolaalapításba fogott. Elhatároztuk egy felmenő rendszerben kiépülő, hosszú távon 13 osztályos Waldorf iskola létrehozását a Zsámbéki-medencében.

A Waldorf intézményeket a világon mindenhol „alulról” jövő szülői kezdeményezés és közös munka hívja életre. A mintegy 10 fős alapítói körben bicskei, budajenői, budakeszii, pátyi, és szárligeti családok vannak.


1. Milyen iskolát szeretnénk?

Kiemeltünk néhány fontosabb elvet, amit követtünk az iskola létrehozása során, s amit követni igyekszünk a működtetés során is:

Olyan iskolát szeretnénk:
· amely 13 évfolyamos, mely folyamatosan, felmenő rendszerben alakul ki.
· amely a Waldorf pedagógiát alkalmazza.
· amelyben megvalósul a környezettudatosságra nevelés. Odafigyelünk a fenntartható növekedés problémáira
-a szelektív hulladékgyűjtésen keresztül,
-minden az iskolát érintő anyaghasználaton keresztül,
-az energiatakarékosságnak szentelt kitüntetett figyelmen keresztül.
· amelyben a nevelés, önnevelés lehetősége a felnőttek számára is megadatik az előadásokon és gyakorlati műhelyekben, melyek a családok életét érintő kérdések köré szerveződnek a test, a szellem és a lélek hármas egységében.
· amelyben fontos szerep jut az egész-ség megőrzésének
-a test szintjén a táplálkozásnak,
-az egészséges gyógymódoknak és a mozgásnak,
-a lélek ápolásának,
-a szellem táplálásának.
· amely nem elitizáló, azaz etnikai és társadalmi különbözőségektől függetlenül bárkinek nyitott, aki az iskola alapszabályaival azonosulni tud.
· ahol az épület a tájjal, környezettel és az emberrel harmonizáló alkotás:
- megújuló, alternatív energiaforrásokat használ fel működéséhez,
- ahol a működtetés és az építkezés során szennyezést nem okozó, tiszta technológiákat és anyagokat használunk fel.
· ahol a pedagógiai programban szereplő kertművelés tantárgyhoz kapcsolódóan biodinamikus kertgazdaságot alakítunk ki, mely egyben alapjául szolgálhat az iskolai étkeztetésnek.
· amely egyben élettér is a családok számára:
- olyan kulturális, szórakoztató programok, események,
- vállalkozások,
- és kiszolgáló kereskedelmi vállalkozások felkarolásával, amelyek az iskola, az iskolába járó családok igényeire épülnek (pl. biopékség, web-áruház, reformbolt, játszóház, kalandpark …).
· ahol a non-profit és profitorientált szféra a közös célok mentén összehangolható, azaz hogyan valósítható meg, hogy egy iskolai intézmény köré kiépüljenek olyan gazdasági szervezetek, amelyek az iskola szellemiségével összhangban vannak és anyagi bázist is jelentenek számára (pl. könyvkiadás, Waldorf pedagógiához kapcsolódó speciális eszközök gyártása, forgalmazása stb).

A fenti elvek nagy részének gyakorlati megvalósításával az alapító szülők már évek óta foglalkoznak saját családi környezetükben, így ezeket valóban hitelesen tudják képviselni.

2. A Waldorf pedagógia dióhéjban

Röviden összefoglaltuk a Waldorf pedagógia alapvető jellemzőit, amelyek mentén átfogó képet kaphatunk az itt folyó pedagógiai munkáról:

· Gyermekközpontú:
a Waldorf pedagógia gyermekközpontú pedagógia. Elismeri és tiszteletben tartja minden egyes gyermeki/emberi lény eredetiségét, egyediségét. Az egyéni képességek, tehetség teljes kibontakozását egyéni figyelemmel éri el.

· Gyermekfejlődéshez kötött pedagógiai program:
amely alapjait Rudolf Steiner Embertanára* helyezi, mely szerint az első hét év a test, a második hét év a lélek, míg a harmadik hét év a szellem fejlődésére szolgál. E hármas egységhez rendelt kézműves tevékenységekkel, gyakorlattá teszi a megtapasztalást; művészeti tevékenységgel az alkotáson keresztül erősíti az akaratot. A serdülőkortól aztán a gyermek már egyre inkább alkalmassá válik az absztrakt gondolkodásra, s ekkor érik meg igazán a szigorúbban vett intellektuális nevelésre.

· Tantárgyi struktúra:
A Waldorf iskolában a kis elsősöknek négy évük van az olvasás, írás és számolás elsajátítására, s első évtől idegen nyelvekkel is ismerkednek. Az osztály mindig a saját ritmusában halad. Az így nevelt személyiség tudása megalapozott és széles látókörű, intellektusa később bátran terhelhető.
Az ismeretszerzés elsődleges forrása első osztálytól kezdve a belső átélésen alapuló, valódi tapasztalatszerzés. Az elsajátítandó ismeretanyag mértékletes mennyisége az elmélyült, minőségi oktatás lehetőségét kínálja, valamint megóvja a gyermekeket a túl korai intellektuális túlterheltség veszélyétől. A tananyag életkorra szabott, ezért az ismeretátadáson túl szervesen szolgálja a gyermek lelki fejlődését.
A főtárgyak oktatása „epochális”, ami azt jelenti, hogy a főoktatás keretében néhány héten keresztül minden reggel ugyanazzal a tantárggyal foglalkoznak a gyerekek. Ez szintén az egy-egy adott témakörben elmélyülő, koncentrált tanulást szolgálja. Mivel a tantárgyi struktúra a gyermek akaratát, érzésvilágát és gondolkodását egyaránt fejleszti, ezért az intellektuális, művészeti és kézimunka-kézműves foglalkozások arányban állnak egymással.
A test nevelése is fontos, mindennapi feladata a gyermekeknek.
A középiskola az érettségire plusz egy év felkészülést kínál. Ez a továbbtanulók orientációját is segíti. A hivatalosan is elfogadott és más ( pld. a hagyományos) képzési rendszerrel kompatibilis oktatás külön művészeti- , kertművelés-, dráma-, illetve speciális mozgásórákkal egészül ki.

· Tanárok és szülők közös munkája:
A Waldorf pedagógia a gyermek természetének és fejlődési szakaszainak figyelembevételével arra törekszik, hogy azon az úton, amely a kisgyermekkortól a felnőttkorig tart- s amely gyakran nagy átalakulásokkal jár- a gyermeknek ne egyedül kelljen végighaladnia. A gyermek harmonikus fejlődését és boldogságát a középpontba állítani: ez a nevelés művészete, ezért dolgozik folyamatosan együtt család és tanító.

· A szabadság iskolája:
Legfontosabb cél, hogy a gyermek magával hozott adottságait, képességeit felismerje és a lehető legnagyobb mértékben kinyilváníthassa azokat. Saját értékének tudatában önmagát méltó helyre vigye a világban, s így váljék hasznos és ne csak használó tagjává a társadalomnak. A Waldorf pedagógia támogatja a gyermeket abban, hogy a világ megismerésére felébredt vágyát megőrizze és szabadon - benső hangjának engedelmeskedve - fejlődhessen. Ennyiben és ezért nevezhető ez az iskola a szabadság iskolájának.

· Osztálytanítók:
Mivel a serdülőkorig a gyermekeknek követendő emberi tekintélyre van szüksége, a Waldorf iskolákban az osztálytanító elsőtől nyolcadik osztályig kíséri a gyermekeket és a lehető legtöbb tantárgyat ő maga tanítja nekik. Ezzel az általánosan művelt emberfő példáját is szolgáltatja, hiszen a gyerekek megtapasztalhatják, hogy egy átlagosan jó szinten mennyiféle tudás elsajátítható, amit aztán kedvük és szükségletük (felvételi/ érdeklődés) szerint mélyíthetnek. A felső tagozaton - középiskolai szinten - ahol a szakmai tekintélyé a főszerep, minden tantárgyat szaktanár oktat.

· Követelmények, értékelés:
A NAT (Nemzeti Alaptanterv) által előírt követelményeket alapul véve a Waldorf kerettanterv szerint folyik az oktatás. A 3. és a 6. osztály végén vannak olyan szakaszhatárok, amikor a követelmények fedésbe kerülnek más (pld. a hagyományos iskolák) követelményekkel, így adva lehetőséget az átjárhatóságra a különböző iskolák között.
A Waldorf iskolák tanulóikat saját képességeik szerint terhelik, s nem kell egy központilag meghatározott átlag alapján teljesíteniük. Az iskolában osztályzás helyett személyre szóló jellemzéssel értékeli a tanár a diákokat, így ösztönözve őket a fejlődésre.

· Tanárképzés
A Waldorf tanárok, a közoktatási törvény által előírt, szakképzett pedagógusok. Emellett nappali vagy posztgraduális Waldorf-képzésen szereznek diplomát. Minősítésükben nagy szerepe van az emberi kvalitásoknak, hiszen az egész pedagógia megvalósulásában meghatározó a tanár egyénisége.


Az Interneten szabadon elérhető néhány, már régebben működő Waldorf iskola pedagógiai programja és működési szabályzata:
· Példa pedagógiai programra:
§ http://www.waldorf-obuda.hu/node/18
§ http://waldorfszeged.hu/waldorf_pedagogiai_program.pdf
§ http://www.feherlofia.ngo.hu/pp.pdf

3. Működtető szervezeti struktúra
Az iskola működtetését a következő intézményi keretek közt valósítjuk meg:

3.1 Iskolafenntartó
2007 őszén létrehoztuk a Göncölszekér Nonprofit Kft-t (Budajenő, Petőfi S. u. 4.), jelenleg ez az iskola fenntartója. Azonban miután a fenntartó jogi státusza alapján, a jelenlegi kiírások szerint nem a legalkalmasabb a civil pályázatokon való indulásra, így 2009. április 1-től várhatóan a fenntartást a Gyermekliget Alapítvány ( 2067 Szárliget, Gyöngyvirág u. 10/A ) veszi át, mely eddig is folyamatosan támogatta az iskolát, és mely jelenleg a szárligeti Waldorf óvodát működteti.

3.2 Pedagógiai kollégium
Az iskola szellemi alapját a Pedagógiai kollégium jelenti. Ezt az első évben az osztálytanító a 3 szaktanár és a gyógypedagógus alkotja. Ők képviselik a kollégium induló állományát, ők készítették el a pedagógiai programot, és a jövőben gondoskodnak a folyamatos tanári bővülésről.
Az osztálytanító 8 éven keresztül viszi az osztályát, alakítja sorsukat. Ezért ez nagyon nagy elhivatottságot, sok feladatot jelent.

3.3 Szülői közösség
A hagyományos iskolákhoz képest a Waldorf iskolákban sokkal nagyobb szerep és feladat jut a szülők közösségének. Nem csak azért, mert az iskola alapításában ők voltak a kezdeményezők, hanem a későbbiekben a fenntartási feladatok terén, a működéshez szükséges anyagi források folyamatos biztosításánál is alapvető szerepet kapnak.
A folyamatos működtetéssel járó tevékenységek kovácsolják a szülőket közösséggé, személyes, felnőtt kapcsolatokat kiépítve a gyermekek osztályai köré.


3.4 Az iskola korábbi és jelenlegi szakmai támogatói
· Az alapítás folyamatát szervezetépítő kísérte figyelemmel folyamatos tanácsokat és támogatást nyújtva.
· Pályázatok figyelésével és írásával foglalkozó tapasztalt szakemberek.
· Gazdasági ügyekben korábban több iskola alapításánál közreműködött gazdasági szakember.
· Waldorf iskolák pedagógusai, képviselői, alapítói tanácsokkal és információkkal támogatják munkánkat, előadásokat, konzultációkat tartanak.
· Mentori rendszer: a mentor a szakmai tapasztalatokat hospitálás és rendszeres találkozók keretében adja át iskolánk alakuló pedagógusi körének, illetve az alapítóknak. Jelenleg a 2 legrégebben működő Waldorf iskola egy-egy kiemelkedő tagja: Mezei Katalin és Kulcsár Gábor segíti munkánkat, mint mentor.

· Az iskola épületének és működtetési környezetének kialakításához az előre mutató technológiák hazai neves képviselőit tervezzük megkeresni és a munkába bevonni.
· Befektetői, finanszírozói kör kialakítása: azon szervezetek, pénzintézetek megtalálása, akik az épület és környezetének kialakításának finanszírozásába tudnak bekapcsolódni.
Ezúton is köszönjük támogatásunkat, munkájukat.

4. Épület

Rövid távú célunk az volt, hogy 2008 őszére találjunk egy olyan épületet, ahol a tanítás megkezdődhet. Tök község önkormányzata szeretettel látott minket. Ez a kedves kis falu Zsámbék mellett található, azzal szinte teljesen összenőtt. A falusi nyugalom, béke, a közeli lovarda (akár terápiás lehetőségekkel is), az önkormányzat nyitottsága, a kedves fogadtatás, a faluban az általános iskola hiánya mind – mind amellett szól, hogy jól döntöttünk, amikor ezt a helyszínt választottuk.

Az épület - volt Kútvölgye gimnázium, előtte Tsz, azelőtt általános iskola – a falu szívében található, volán busszal is jól megközelíthető, és parkolóval is rendelkezik. Egy házsor választja el mindössze a gyönyörű, dimbes–dombos mezőtől.
Az épület minimum négy, de szükséghelyzetben akár hat osztály befogadására is alkalmas. Mivel az épületen az utolsó 5-10 évben nem végezték el a megfelelő karbantartási munkálatokat, így komoly összegeket kell fordítani a felújításra.

Hosszú távú célunk egy 13 évfolyamos iskola létrehozása a szükséges tantermekkel, szaktantermekkel, tornateremmel, egyéb kiszolgáló helyiségekkel, kerttel, udvarral.
Az ehhez ideális telek mérete majd’ két hektár.

Tudva azt, hogy jelenleg az iskoláknál a működési költségek között a tanárok fizetése után a második legnagyobb tételt az energiafogyasztás jelenti, olyan épületeket kívánunk építeni, melyek energia felhasználása kicsi, és ezt az energiafogyasztást is szeretnénk a lehető legnagyobb mértékben megújuló energiaforrásokból, helyben fedezni. Az építőanyagok kiválasztásánál a jó hőszigetelő képességen túl fontos a megfelelő hőtároló képesség is, így elkerülhető az épület mesterséges klimatizálása. Ugyanakkor az építőanyagok kiválasztásánál figyelmet kívánunk fordítani arra is, hogy ne csak az épület energia fogyasztása legyen alacsony, hanem az anyagok gyártása, szállítása, és későbbi megsemmisítése is minél kisebb energia felhasználással és környezeti terheléssel járjon.
Az épület vízfogyasztásánál is célunk a minél kisebb külső forrás elhasználása. A területen összegyűlő esővizet ciszternákban gyűjtjük össze, és a terület öntözésére használjuk fel. A keletkező szürke szennyvizet is fel kívánjuk használni.
Célunk az, hogy az épület ily módon való működése épüljön be a gyermekek nevelésébe is.
Az épületet több részletben kívánjuk felépíteni. Ezzel összhangban nem egy nagy épületben gondolkodunk, hanem több, kisebb léptékűben, ahol a jelenlegi épület később talán leginkább a felső tagozat számára lenne a legideálisabb.
Mivel a jelenlegi épület 4 osztály működtetéséhez a legideálisabb, ezért
A variáció: a legoptimálisabb az lenne, ha az újonnan felépítendő épületet már 2012 őszére létre tudnánk hozni, mely az 5-8. osztály befogadására lenne alkalmas az ahhoz szükséges kiszolgáló helységekkel (tornaterem, konyha, ebédlő, 2 szaktanterem) együtt. Majd a következő ütemben 2015 őszéig készülne el a maradék 4 vagy 5 osztály befogadására alkalmas épületrész (a különböző szaktantermekkel).
B variáció: Az idő szűkössége miatt lehetséges, hogy 2012 helyett csak 2013-ra, vagy 2014-re készülne el az új épület első üteme. Ekkor a jelenlegi épületben ki lehet még alakítani 2 átmeneti osztálytermet.
C. variáció: Amennyiben 2014-ig sem sikerül felépíteni az új épületet, a jelenlegi épület nagyobb átalakításokkal, a tetőtér beépítésével 8 osztályossá tehető, vagy váltott műszakban délelőtti, délutáni oktatással lehet működtetni az iskolát.

5. Finanszírozási kérdések

5.1 A folyamatos és stabil működéshez szükséges gyermeklétszám
A szükséges gyermeklétszám kérdése közvetett módon, a normatív és a szülői támogatás mértékén keresztül hat a működés finanszírozására, így ezzel a kérdéssel külön foglalkozunk.

A Zsámbéki-medencében jelenleg Telkiben működik Waldorf óvoda, amely az utóbbi időben túljelentkezési problémákkal találta magát szemben. Ide főként a környező településekről: Telki, Budajenő, Budakeszi, Páty, Zsámbék jönnek a családok.
A térség határától nem messze, Szárligeten kezdett el 3 éve működni egy újabb Waldorf óvoda, amely Tatabánya és Bicske környékéről is integrálni tudta az ezen óvodai forma iránt érdeklődő családokat.

A Zsámbéki-medencéből legtöbben Pesthidegkútra, illetve kisebb részben Solymárra járnak Waldorf iskolába. Ezekben az intézményekben az utóbbi években (bizonyos években kétszeres) túljelentkezés van.

Az elmúlt egy év előadássorozatain már több mint 150 érdeklődő család bekerült adatbázisunkba, figyelemmel kíséri munkánkat. Őket folyamatos hírleveleinkkel tájékoztatjuk.


5.2 Finanszírozási források
Az iskola felépítéséhez, működtetéséhez az alábbi források állnak a rendelkezésünkre:

Ø Alapítói, szülői hozzájárulások, felajánlások
· Az alapító szülők az elmúlt 2 év során az alapítás folyamatához szükséges 1.200.000 Ft-ot folyamatos havi hozzájárulások formájában összegyűjtötték
· Az iskola első két osztályának felújítására az alapítók és a jelenlegi első osztály szülői 6.000.000 Ft-ot adtak össze.
· Az iskola felújításába a szülők rengeteg energiát fektettek. A teljes elektromos hálózat lecserélése, az összes festési és meszelési munka, kisebb kőműves munkák, udvarrendezés, tetőjavítás stb. Ezen munkáknak a becsült értéke (ténylegesen bekért árajánlatok alapján) kb. 2.000.000 Ft.
· A Szervezést és működtetést a szülők társadalmi munkában végzik: gazdaságis, iskolatitkár, takarítás, gondnok stb., ami az első pár évben azt jelenti, hogy ilyen jellegű munkatársakat nem kell alkalmazni.

Ø A költségvetésből
· az állami normatíva
· a különböző művészeti normatívák


Ø Támogatások: adományok, felajánlások


Ø Pályázatok
A pályázati forrásokat látjuk az egyik legjelentősebb finanszírozási lehetőségnek. Úgy látjuk, hogy nagyobb összegű pályázati pénzeket a nem csak az iskolai feladatokat megvalósító, hanem egyéb előremutató, és a Waldorf pedagógiához kapcsolódó céljaink felvállalásával tudunk kapni.
Ezúton is köszönjük a Tiszta Formák Alapítvány vissza nem térítendő pénzügyi, és szervezetfejlesztési támogatását.

Rövid és hosszú távon egyaránt a következő tevékenységekre szeretnénk vissza nem térítendő támogatáshoz jutni:
· -a nevelés, oktatás tartalmi fejlesztéséhez szükséges eszközök, berendezések beszerzése
· -infrastruktúra fejlesztés- úgy mint: az iskola épületének felújítása, korszerűsítése, műszaki színvonal emelése, modernizációja, többfunkcióssá tétele, bővítése, akadálymentesítés, az iskola udvarának felújítása, udvari játékok, bútorok beszerzése
· -mellékhelyiségek, konyha, tornaterem, tornaszoba akadálymentes kialakítása, korszerűsítése
· új épület építése
· -hatósági engedélyeztetési eljárások- ill. ezek előírásaihoz kapcsolódó tartalmak költségeinek térítése
· -pedagógusainknak oktatás, továbbképzés, külföldi hospitálás támogatása
· -külföldi Waldorf intézménnyel való partnerkapcsolat-felvétel elősegítése (csereprogramok, utazási költség)
· -működési költség támogatása

Ø Gazdasági szervezetek
Hosszabb távon az iskola mellé egyéb gazdálkodási intézményeket csatolnánk, ahol olyan szülők is dolgozhatnának, akik anyagi hozzájárulást nem, de tevőleges részvételt vállalni tudnak. A Waldorf pedagógiához szervesen kapcsolódó gazdasági tevékenység (pl. bio pékség, könyvkiadás, rendezvényszervezés, stb.) folyamatosan valósulna meg.

6. Eddigi eredményeink, múltunk

A 2006/2007-es tanév a Waldorf pedagógia minél részletesebb megismerésével telt. Sok előadót hívtunk: pedagógusokat, iskolaalapítókat, iskolát működtetőket. Több iskolába látogatásokat tettünk, órákra ültünk be, pedagógusokkal, szülőkkel, fenntartókkal beszélgettünk, hogy minél jobban megértsük, hogyan kell létrehozni egy iskolát, és hogyan kell azt működtetni.
2007 nyarára egységes egésszé ált össze bennünk a sok tapasztalat, megalkottuk azt a 35 oldalas koncepciót, melyben összefoglaltuk céljainkat, és a térség összes önkormányzatát felkerestük vele. Partnereket, támogatókat kerestünk az iskola elindításához. Ennek eredményeként találtuk meg a minket tárt karokkal fogadó, és nagyon kedves töki önkormányzatot, és az épületet.
2007 őszétől elsődleges célunk az volt, hogy minél több családdal megismertessünk magunkat, elvigyük nekik az alakuló iskola hírét, és megismertessük velük a waldorf pedagógiát. A térség szinte összes újságjában megjelentek rólunk cikkek, neves előadók (Vekerdy Tamás, Kulcsár Gábor, Eckler Ágnes …) jöttek kérésünkre, és beszéltek a Waldorf pedagógiáról, az ilyen iskolák működéséről, az ott nevelkedő gyermekekről. Az előadássorozat végére 130 családdal álltunk kapcsolatban, akik hírleveleink formájában máig is figyelemmel kísérik munkánkat.
2007 őszén létrehoztuk a Göncölszekér Nonprofit Kft-t, mint jogi formát az iskola fenntartására.
2007 végétől elkezdtük keresni a jelenlegi pedagógiai kollégium tanárait, elsősorban az osztálytanítót.
2008 tavaszán megtörtént a felvételi, 24 jelentkezőből állt össze a jelenlegi 16 fős osztály.
2008 nyarán sem pihentünk, alig 2 hónap alatt kellett felújítanunk az épületet, falakat bontottunk, falakat húztunk, meszeltünk, a teljes elektromos hálózatot kicseréltük, mindezt szinte teljesen önerőből, majd következhetett az engedélyeztetési eljárás.
2008 szeptember 7.: megvalósult nagy álmunk, s megrendezhettük az ünnepélyes iskolaavatót, és 8.-án megkezdték diákjaink a tanulást.

Az iskolaalapítás folyamata ezzel nem ért véget, máris elkezdődött az őszi előadássorozat, és megkezdtük a felkészülést a következő évre.